Etätuki tietokoneen ongelmanratkaisussa

Etätuella tarkoitetaan, että huollon asiantuntija on internetin kautta suoraan yhteydessä asiakkaan tietokoneeseen. Asiakas käynnistää etäyhteyttä varten oman pienen ohjelman, joka ei yleensä vaadi asennusta. Yhteyttä varten kerrotaan asiantuntijalle ohjelmassa näkyvä ID ja salasana. Yhteys on vahvasti salattu, joten sitä ei pysty kukaan muu seuraamaan.

Kun yhteys on luotu, asiantuntijalla on sama näkymä, kuin asiakkaan omalla ruudulla. Asiantuntija pystyy käyttämään hiirtä ja näppäimistöä, kuin käyttäisi omaa konettaan. Etäyhteydellä on helppo selvittää ongelmaa ja saada se jopa ratkaistua ilman, että tarvitsee tulla paikan päälle. Kaikki tämä tietysti vaatii, että asiakkaan netti ja käyttöjärjestelmä toimii niin, että etäyhteys-ohjelmisto voidaan käynnistää.

Asiakkaan näkökulmasta etätukea kannattaa suosia sen helppouden takia. Etätukea huoltomuotona ei kannata pelätä. Asiantuntijalla on ihan sama vastuu  tietokoneesta, kuin olisi paikan päällä korjaamassa. Yleensä siinä vaiheessa kun huollon asiantuntija ja asiakas ovat kerran tavanneet, on asiakkaan helpompi antaa koneen hallinta asiantuntijalle, koska he jo tuntevat toisensa.